Duvara karşı
Duvara Karşı
ya da orijinal adıyla Gegen Die Wand, 2004 yapımı bir Fatih Akın filmi. Filmin
başrollerinde Birol Ünel ve Sibel Kekilli var. Ayrıca, Meltem Cumbul ve Güven
Kıraç gibi önemli isimler de kadroda.
Duvara Karşı,
Fatih Akın’ın en iyi filmi desek yeridir. Film tam anlamıyla, Fatih Akın’ın
tarzını belli ettiği ve bunu kanıtladığı film oldu. Aynı zamanda film, Berlin Film Festivali’nde “Altın Ayı” ödülünü
ve Avrupa Film Akademisi’nden de “En İyi Film” ödülünü aldı.
Filmin
konusuna değinecek olursam; film, Almanya’da yaşayan iki Türk gencin (Cahit ve
Sibel) intihar etmeye çalışması ve Hastanede tanışmasıyla başlıyor. Sibel,
Almanya’da bir Türk olarak yaşamanın zorluğunun yanında aile baskısı gören
bekar bir kadın, Cahit ise sevdiği kadını kaybetmiş, varoluş sebebini düşünen
alkolik bir adam olarak karşımıza çıkıyor. Karakterlerimiz, hastanede
tanıştıktan sonra, Sibel aile baskısından kurtulabilsin diye formalite bir
evlilik gerçekleştiriyor. Bir gün barda otururken Niko’nun Cahit’e Sibel
hakkında söylediklerine dayanamayan Cahit, Niko’yu öldürüyor. Sonrasında ise
Cahit cezaevine, Sibel ise kuzeni Selma’nın yanına, İstanbul’a gidiyor. Sibel’in
İstanbul hayatı da tıpkı Almanya’daki gibi zor oluyor: Alkol ve uyuşturucu
kullanıyor. Aradan bir
süre zaman geçtikten sonra Cahit, cezaevinden çıkıp Sibel’i bulmaya İstanbul’a
geliyor. Önce Selma ile görüşüp Sibel ile ilgili bilgi almaya çalışıyor ve
öğreniyor ki...
Filmin
konusuna dair yazımın devamını getirmiyorum ki merak edip izleyin diye. Size
gerçekten bir şeyler katacağını düşündüğüm bu filmin incelemesine gelirsek; Film,
tam anlamıyla “melez” bir film. İki dil, iki ülke, iki şehir ve iki insanın
gözler önüne serildiği bu film, Fatih Akın’ın çoğu filminde yaptığı gibi “göçmenlik”
olgusu üzerinde duruyor. Fatih Akın da zaten göçmen sinemasının son dönem
temsilcileri arasındadır.
Filmde hem
Alman kültürüne hem de Türk kültürüne ait onlarca şey kullanılmış. Müzikler
bile ona göre seçilmiş. Fatih Akın’ın her filmde müziğe önem verdiği aşikar. Bu
filmde de öyle: Önemli yerlerde, kırılma noktalarında bir fasıl ekibi ve solist
İstanbul boğazı eşliğinde fasıl icra ediyor. Bu fasıl seansları, 6 parçadan
oluşuyor. Buna final de dahil.
Akın’ın bu
filmine dair tek eleştirim sahnelerin bir anda bıçak gibi kesiliyor oluşu. Ben
olsam biraz daha uzatırdım galiba. Ancak, Fatih Akın’ın bunu bilerek yaptığını
düşünüyorum. İnce mesajlarla durumu okuyucunun anlamasını istiyor gibi…
Göç etmenin,
gurbette yaşamanın ve yabancılar arasında kalmanın derinlemesine işlendiği bu
filmin size bir şey katacağını düşünüyorum. Beğendiğim bir film oldu. İzlemeniz
dileğiyle…
Film dolu
günler!
Duvara Karşı (2004)
4/
5
Oleh
Film eleştiren adam